بخشی از مطلب
افرادی که دستی در تجارت الکترونیک دارند اذعان میکنند که آوردن بیننده
به سایت ضروری ترین شرط موفقیات برای سایتهای تجارت الکترونیک است. فرقی
نمیکند که سایت چه کالا و خدماتی را ارایه میکند, هر سایت اگر خواهان کسب
در آمد و محبوبیت است, باید بیننده داشته باشد.
تعداد بینندگان هر سایت, برگیرنده آن در دنیای وب است. سایتی که بیننده
ندارد بدون شک مرگی آن لاین را تجربه میکند مرگی که متاسفانه نمیتوان کسی
را ختم به مراسم ختمش دعوت نمود!
آمارهای رسمیبه خوبی نشان میدهند که موتورهای جستجوگر ابزار مناسبی
هستند که کاربران آنها کالا خدمات و اطلاعات مورد نیاز خود را مییابند.
البته تنها رتبه های بالای نتایج جستجو است که مورد توجه کاربران قرار
دارد و آنها به سایتهای لیست شده در این رتبه ها مراجعه میکنند. کابران
هنوز هم علاقه دارند که ده سایت اول در نتایج جستجو را مرور کرده از بقیه
سایتها صرفنظر کنند. این رفتار کاربران پیام بسیار واضحی دارد
سایتهایی که در رتبه های بالا قرار نمیگیرند, بینندگان چندانی هم
نخواهند داشت. <br /> با دقت در این رفتار کاربران اهمیت کسب رتبه
های بالا در موتورهای جستجوگر روشن تر میشود. نکته دیگر آنکه بینندگانی که
بدین ترتیب از طریق موتورهای جستجوگر روانه سایتها میشوند. عموما علاقه
مندان به آن سایت هستند و این در حالی است که هزینه چندانی صرف آوردن آنها
به سایت نشده است.
امورزه تجارت الکترونیک خود را با مسئله رتبه بندی در موتورهای جستجوگر
هماهنگ کرده است زیرا رتبه های بالاتر مستقیما به فروش بیشتر تعبیر
میشوند.
طبق آمارهای ارایه شده در ابتدای سال جدید میلادی 2003 نزدیک به 93 درصد
بینندگان سایتهای فعال در زمینه ارایه هدایای کریسمس را موتورهای جستجو گر
فراهم کرده اند که در این بین گوگل با 27 درصد در صدر ایستاده است رتبه
های بالا آر روز هر دارند سایتی است که آگاهانه پای در دنیای مجازی وب
مینهد. هر روزه سایت های بسیاری در وب منتشر میشوند که دارندگان آنها به
امید کسب در آمد و موفقیت به این تجارت نوین وارده شده اند اما تنها عدد
معدودی از آنها با استفاده از تکنیک های موثر کسب در آمد و با تکیه بر تخصص
خود در این بین به موفقیت دست مییابند.
امروز, بازاریابی در اینترنت روشهای بسیاری را برای کسب در آمد هر چه
بیشتر در اختیار سایت های قرار داده است اما انتخاب اول تمامیسایت ها رتبه
های بالا درموتورهای جستجوگر است.
به طور خلاصه موتور جستجوگر سایتی است که کاربران اینترنت به کمک آنها
سایت ها و اطلاعات مورد علاقه خود را مییابند. نتایج جستجوی تمام موتورهای
جستجوگر دقیق نیست. <br /> بسیاری از کاربران دریافته اند که در
اغلب موارد 10 رتبه اول نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر میتواند خواسته
آنها را برآورده کند.
تجارت الکترونیک به شدت خود را با مسائل رتبه بندی در موتورهای جستجوگر
هماهنگ کرده است و همه سایت ها برای کسب رتبه های بالا تلاش میکنند.
موتورهای جستجوگر در واقع یک کار انجام میدهند:
فراهم آوردن یک وسیله جستجوی ساده برای کمک به کاربران در رسیده به
اطلاعات موردنیزا برای نیل به این مم موتورهای جستجوگر از اطلاعات موجود در
پایگاه داده شان کمک میگیرند. اطلاعات این پایگاه داده نیز به روش های
گوناگونی تامین میشود. کار جمع آوری داده را اسپایدرها بر عهده دارند. اما
آیا همه موتورهای جستجوگر اسپایدر دارند؟ آیا همه اسپایدرها مثل هم کار
میکنند؟
با توجه به نوع جمع آوری اطلاعات شیوه ارایه نتایج و مواری دیگر
موتورهای جستجوگر به انواع گوناگونی تقسیم میشوند که عبارتند از: <
search engine
directory
meta search engine
pay per click search engine
specialty search engine